Ponice

zarys dziejów miejscowoci

Ponice s± czê¶ci± gminy Rabka Zdrój w powiecie nowotarskim i województwie ma³opolskim. Wcinaj± siê one g³êbok± i d³ug± na oko³o 7 km dolin± w pólnocno - zachodni± czê¶æ pasma Gorców. Osi± miejscowoci jest rzeka Poniczanka, która ma swoje ¼ród³a na polanie pod Starymi Wierchami ( 983 m.n.p.m.). W dziewiêciokilometrowym biegu rzeka zbiera po drodze obustronne potoki, z których najwiêkszym jest Rdzawka i wpada ostatecznie do Raby jako jej prawy dop³yw. Ponice przylegaj± od pó³nocy do Rabki Zdrój, od wschodu szczyty Maciejowej ( 815 m.n.p.m.), Wierchowej ( 940 m.n.p.m.) i Jaworzyny Ponickiej ( 995 m.n.p.m.) oddzielaj± je od S³onego i Olszówki, na po³udniu wie graniczy poprzez Jaworznê Obidowsk± (939 m.p.p.m.) z Obidow±, za od zachodu niewielka wynios³o¶æ ze ¦wiñsk± Gór± ( 740 m.n.p.m.) oddziela j± od Rdzawki. Wymienione szczyty s± naturalnymi granicami Ponic z trzech stron, natomiast linia graniczna z Rabk± biegnie wzd³u¿ nurtu prawego dop³ywu Poniczanki - ¦rodowego Potoku, a po drugiej stronie rzeki - zboczem Krzywonia ( 630 m.n.p.m.) od koñca ulicy Podhalañskiej po Chabówkê.

Najdawniejsze dzieje Ponic zwi±zane s± nierozerwalnie z poblisk± Rabk± i ca³kowicie przyæmione rozg³osem tego znanego uzdrowiska. Tereny te wyp³ynê³y na arenê dziejów w odleg³ym redniowieczu. Jak wszystkie doliny rzeczne tej czê¶ci Karpat by³y one przewa¿nie podmok³e i moczarowate, czemu sprzyja³ wybitnie lesisty krajobraz. Ostry klimat, trudnoci komunikacyjne oraz gorsza na ogó³ jako¶æ gleb nie sprzyja³y zasiedlaniu tych obszarów. Dlatego osadnictwo dotar³o tutaj z opó¼nieniem, a dynamicznie jê³o siê rozwijaæ dopiero wtedy, gdy wiêkszo¶æ urodzajnych gleb na równinach zosta³a ju¿ zasiedlona. Osadnictwo kierowa³o siê tutaj dolinami Skawy i Raby przez grzbiet Beskidów, a pierwsi przybysze nie byli jeszcze osadnikami, a jedynie pasterzami i myliwymi przebywaj±cymi tutaj okresowo. To prawdopodobnie im zawdziêczamy nazwy rzek, wed³ug których okrelane by³y granice tamtych terenów w najwczeniejszych dokumentach.

Pocz±tkowo obszary te by³y w³asnoci± panuj±cego, podobnie zreszt± jak inne nie zasiedlone tereny. Pod koniec XII wieku dosta³y siê one w rêce mo¿now³adczego rodu Gryfitów, z którymi zwi±zane s± pocz±tki zorganizowanego osadnictwa na Podhalu. Po nich obszary te przejêli cystersi.

Najstarsza wzmianka dotycz±ca tych ziem pochodzi z okresu panowania ksiêcia Boles³awa Wstydliwego, który w dokumencie z 10 maja 1254 r. potwierdza nadanie tych¿e ziem cystersom przez Teodora Gryfitê. Klasztor mia³ prawo zak³adania na tych terenach wsi na prawie niemieckim, co wczeniej przyznawa³ ju¿ wspomnianemu Teodorowi ksi±¿ê Henryk Brodaty, ówczesny pan ziemi krakowskiej, w przywileju z 1234 r. Nadanie to obejmowa³o m.in. obszary w dolinach rzecznych (in aquis), a wród nich dolinê Raby na prawym brzegu wraz z dolinkami mniejszych rzek i potoczków. Miêdzy nimi pojawia siê nazwa rzeki Poniczanki w zwrocie " item fluvius Ponecza". Nie ulega w±tpliwoci, ¿e sama wie Ponice jeszcze wtedy nie istnia³a, podobnie jak nie istnia³ szereg s±siednich miejscowoci.

Miêdzy rokiem 1335 a 1338 cystersi zostali pozbawieni dóbr podhalañskich z powodu nie zrealizowania planów szeroko zamierzonej akcji osadniczej. Dobra te , a wraz z nimi tereny przysz³ych Ponic, dosta³y siê drog± nadañ królewskich w rêce prywatne jako zastaw. W XIV wieku by³ to ród ¦reniawitów, pó¼niej Ratu³dów, a na pocz±tku XVI wieku - Pieni±¿ków.

Nazwa ci±gle jeszcze jedynie rzeki Poniczanki pojawia siê w przywileju na lokacjê Rabki z 15 sierpnia 1466 r. Dokument lokacyjny wytyczaj±c granicê obszaru, na którym mia³a powstaæ przysz³a Rabka, wymienia nazwê rzeki " Ponyczna". Ponice jako ju¿ uformowana wie, pojawiaj± siê w XVI wieku, kiedy to wraz z Chabówk±, Olszówk±, S³onem, Skomieln± (Bia³±) i Rokicinami wchodzi³y w sk³ad dóbr rabczañskich o powierzchni 11 827 morgów, a których w³acicielem by³ Spytek Jordan z Zakliczyna, stolnik krakowski pochodz±cy z ubo¿szej linii mylenickich Jordanów. Rejestr poborowy z 1581 r. podaje, ¿e Ponice posiada³y wtedy: " dwóch zagrodników z rol±, czterech bez roli, czterech na wolni¼nie, piêciu, którym wysz³a wolnizna, dwóch nowoosiad³ych, jednego rzemielnika i pó³ ³ana so³tysiego".

Od samego pocz±tku swego istnienia Ponice by³y czê¶ci± parafii rabczañskiej utworzonej przed 1559 r. Wspomniany ju¿ rejestr poborowy z 1581 r. wymienia je w spisie miejscowoci bêd±cych cz³onkami tej wspólnoty religijnej, za kronika parafialna pod rokiem 1595 okrela powinnoci tej i innych wsi wobec kocio³a parafialnego. Zapisy parafialne wiadcz± o znacznym udziale mieszkañców Ponic w ¿yciu parafii, np. w 1697 r. kmiecie z Ponic zakupili nowy ornat, a w 1730 r. podobny zakupi³a samodzielnie niejaka Szewcowa z Ponic. Wspólnie z innymi gromadami, Poniczanie brali udzia³ we wszystkich powa¿nych pracach przy rabczañskim kociele ( "podwa¿enie dzwonnicy i dachu poprawienie", budowa wokó³ dziedziñca muru krytego gontem ).

Po mierci Spytka w 1596 r. Ponice wraz z ca³ym kluczem rabczañskim przesz³y w rêce rodziny Zebrzydowskich. W 1621 r. Jan Zebrzydowski, starosta lanckoroñski, odstêpuje je Marianowi Przy³êckiemu. Po nim ziemie te dziedzicz± Komorowscy, potem za Wielkopolscy. Ostatni z Wielkopolskich sprzeda³ dobra rabczañskie z Ponicami Józefowi Wieniawie Zubrzyckiemu, ten za przekaza³ je w 1855 r. swemu synowi Julianowi. Ostatecznie w 1895 r. w³acicielem zosta³a rodzina Kadenów, która posiada³a te tereny a¿ do 1948 r. czyli do upañstwowienia.

Dzieje najnowsze Ponic to prawdziwa tabula rasa, wiadomoci o wsi s± niezwykle sk±pe. ¦ladowe informacje ¼ród³owe nie pozwalaj± jeszcze w stopniu zadawalaj±cym odtworzyæ tego okresu, a jedynych informacji dostarczaj± ¼ród³a kocielne i tradycja ustna. Wiadomo dziêki temu, ¿e wie bêd±ca ca³y czas czê¶ci± parafii rabczañskiej, doczeka³a siê z czasem w³asnego obiektu sakralnego, którym by³ maleñki, zbudowany ze zwyk³ego kamienia rzecznego, koció³ek na So³tysówce. Powsta³ on prawdopodobnie na prze³omie XVIII i XIX wieku, pocz±tkowo jako przydro¿na kaplica prywatna, któr± stopniowo rozbudowywano. To tutaj rodzi³ siê miejscowy kult religijny, w którym niema³± rolê odgrywa³ obraz Matki Bo¿ej Czêstochowskiej, darzony przez miejscowych szczególnym uwielbieniem z uwagi na swoje cudowne, jak powszechnie uwa¿ali, w³aciwoci. To tutaj modlono siê ju¿ zapewne w 1846 r. podczas s³ynnej rabacji, kiedy widoczne by³y dymy z p³on±cych w okolicy pañskich dworów. Tutaj tak¿e gromadzili siê mieszkañcy w tragicznych czasach epidemii cholery, która od jesieni 1847 r do koñca 1848 r. poch³onê³a ponad 40 % ca³ej populacji Ponic.

Przynajmniej od po³owy XIX wieku w Ponicach funkcjonuje ju¿ szko³a parafialna, która posiada³a w³asny budynek, a z czasem na mocy austro - wêgierskiej szkolnej ustawy krajowej przekszta³ci³a sie w jednoklasow± szko³ê ludow±.

Wielu m³odych mieszkañców wsi w trakcie I wojny wiatowej zosta³o pobranych w szeregi wojska austro- wêgierskiego, odbywaj±c s³u¿bê najczê¶ciej na froncie wschodnim lub w³oskim.

W sierpniu 1937 r. ch³opi z Ponic i Rdzawki wziêli udzia³ w s³ynnym strajku rolnym, który polega³ na zablokowaniu ruchu w stronê Rabki i wstrzymaniu siê mieszkañców obu wsi od dostarczania na rynek produktów rolnych oraz nie kupowaniu artyku³ów przemys³owych i na zaniechaniu wp³acania nale¿noci podatkowych. Akcja przebiegaj±ca do¶æ brutalnie, bo protestuj±cy odbierali i niszczyli miejscowym zd±¿aj±cym do Rabki, produkty rolne, skoñczy³a sie ostatecznie interwencj± policji, która u¿y³a broni palnej. Jeden z protestuj±cych ludowców zgin±³, inny zosta³ ranny, a pozostali salwowali siê ucieczk±.

II wojna wiatowa zapisa³a siê w pamiêci mieszkañców wsi gromadn± ewakuacja do Porêby Wielkiej we wrzeniu 1939 r. oraz tragedi± czteroosobowej rodziny ¿ydowskiej, która zosta³a aresztowana i zamordowana przez niemieck± ¿andarmeriê na roli Bacówka.

Z lat powojennych miejscowym najbardziej utkwi³y w pamiêci: dzieñ 5 lipca 1950 r., kiedy to w Ponicach zab³ys³o wiat³o elektryczne, rok 1954 r., gdy rozpoczêto gruntown± rozbudowê tutejszej szko³y, za³o¿enie pierwszego telefonu w 1964 r. oraz uruchomienie pierwszej linii autobusowej w 1970 r.

Du¿e znaczenie dla Poniczan mia³o utworzenie samodzielnej parafii pod wezwaniem Matki Bo¿ej Królowej Polski w 1985 r. oraz po³o¿enie w 1991 r. kamienia wêgielnego pod budowê nowego kocio³a, który konsekrowano 5 lat pó¼niej, a który powsta³ jedynie dziêki olbrzymiemu wysi³kowi samych mieszkañców. W 1994 r. rozpoczêto budowê cmentarza parafialnego, którego sprawa ostatecznej legalizacji do dnia dzisiejszego nie jest rozstrzygniêta.

Ponice powsta³y jako typ wsi ³añcuchowej, której osi± by³a dolina rzeki. Z jej dna ci±gnê³y siê po obu zboczach, prostopadle do niej, d³ugie w±skie pasy gruntów nosz±ce nazwê ról. D³ugo¶æ lenego ³anu, który dominowa³ na tych terenach wynosi³a 3 km, a powierzchnia od 12 do nawet 30 ha. Ich wielko¶æ w pocz±tkowej fazie osadnictwa zale¿a³a od jakoci gleby i nachylenia stoków, za najurodzajniejsz± rolê posiada³ so³tys. Zabudowa wsi by³a lu¼na, sk³ada³a siê pocz±tkowo z osiedli jednodworczych, oddzielonych od siebie szerokoci± nadzia³u gruntowego. Z czasem, w miarê wzrostu zaludnienia, na wiêkszych nadzia³ach tworzy³y siê przysió³ki zwane gniazdami rodowo - rolowymi. Mieszkali w nich zwykle potomkowie nosz±cy nazwisko pierwszego osadnika, np. ¦wider - rola ¦widrówka, Skawski - Skawskówka.

¦rodkiem doliny przebiega³a g³ówna arteria komunikacyjna, od której wybiega³y boczne drogi prowadz±ce do poszczególnych gospodarstw i dalej do pól. Pierwotnie droga g³ówna bieg³a zupe³nie inaczej ni¿ dzisiaj, a jej przebieg ulega³ czêstym zmianom z powodu kaprysów Poniczanki, która by³a od zawsze dzik± i nieujarzmion± rzek±. Przy potê¿nych wylewach, przerzuca³a ona swe koryto z jednego brzegu na drugi, co odbija³o siê ujemnie na stanie drogi g³ównej, zw³aszcza w górnej czê¶ci Ponic. Czêsto po intensywnych opadach i zniszczeniu przez wodê mostków i k³adek, zerwana by³a praktycznie ³±czno¶æ miêdzy mieszkañcami po obu stronach rzeki i utrudniony dostêp do Rabki jako, ¿e szlak bieg³ raz jedn±, raz drug± stron± Poniczanki.

Po³o¿enie Ponic na styku kultury podhalañskiej i krakowskiej sprawi³o, ¿e wykszta³ci³ siê tutaj specyficzny rodzaj gwary, strojów i obyczajów. Rytm ¿ycia codziennego i zajêæ mieszkañców Ponic wyznacza³a religijno¶æ, która mia³a te¿ przemo¿ny wp³yw na ich wiatopogl±d i kulturê ludow±. Ukszta³towa³y siê tutaj dziêki temu specyficzne zwyczaje ludowe i tradycja bêd±ce bardziej lub mniej udoln± prób± przeniesienia obyczajów podpatrzonych gdzie indziej. Unikalny opis starych obyczajów bo¿onarodzeniowych w tej wsi przedstawi³a w swej pracy znana etnografka - Stefania Ulanowska, która w latach 1875 - 1878 przebywa³a w Ponicach prowadz±c badania naukowe. Ludno¶æ autochtoniczna Ponic to Zagórzanie, Nazwy tej u¿y³ po raz pierwszy w swoich prelekcjach Wincenty Pol w 1851 r., który wymieniaj±c miejscowoci zamieszkiwane przez ten rodzaj górali podaje nazwê Ponic w trochê innym brzmieniu - Panice. Etymologia nazwy Zagórzan bierze siê st±d, ¿e, zdaniem Pola, ich osady le¿± w g³êbokiej dolinie pomiêdzy pó³nocnymi stokami Beskidów. Dla w³aciwych Podhalan s± to wiêc ci, którzy mieszkaj± za górami Gorcami. Pewn± ciekawostk± jest fakt, ¿e nazwy tej u¿ywaj± jedynie etnografowie i uczestnicy imprez folklorystycznych, za miejscowi albo jej nie znaj± albo stanowczo odrzucaj±. Pojêcie o kulturze materialnej Zagórzan daje Muzeum im. W. Orkana w Rabce Zdroju, gdzie znajduje siê te¿ wiele eksponatów z terenu Ponic.

Podstawowymi zajêciami ludnoci mieszkañców Ponic by³y od zawsze: rolnictwo z elementami gospodarki pasterskiej, rzemios³o i cinka oraz przetwórstwo drzewa. We wsi funkcjonowa³o kilka m³ynów, z których ocala³ tylko jeden ( rozpadaj±cy siê stopniowo obiekt wodno parowy na pograniczu Rdzawki i Ponic ). Resztê zmiot³a w przesz³oci Poniczanka w trakcie swoich wylewów. Zabytkowa, drewniana ku¼nia w górnych Ponicach, która uleg³a zniszczeniu dopiero niedawno, jest wiadectwem d³ugich tradycji tego rzemios³a we wsi. Do dnia dzisiejszego natomiast funkcjonuj± tartaki drzewne, których w przesz³oci by³o tak¿e wiele. Dodatkowy wa¿ny dochód stanowi³a sprzeda¿ drobiu, nabia³u, jagód i grzybów letnikom i mieszkañcom Rabki. Obecnie wszystkie te zajêcia staja siê marginesem dochodowym mieszkañców Ponic, ustêpuj±c miejsca sezonowym wyjazdom zagranicznym, cha³upnictwu i agroturystyce.

We wsi dzia³aj±: OSP, Stowarzyszenie " Poni...ce do k³êbka" i Ko³o Gospodyñ Wiejskich.

Osobliwoci Ponic to: liczne kapliczki przydro¿ne - prawdziwi wiadkowie historii, wspomniany zabytkowy m³yn wodno - parowy na pograniczu Rdzawki i Ponic, nieliczne zabytki drewnianego budownictwa ludowego, Kotelnica - legendarne miejsce ukrytego skarbu, stylowe, kamienne piwniczki i dziewiczy krajobraz górnego biegu Poniczanki. Z Ponic prowadz± tak¿e krótkie ale niezwykle malownicze podejcia turystyczne na Maciejow± i Stare Wierchy.

Atrakcj± wsi jest coroczny festyn regionalny, odbywaj±cy siê w ostatni± niedzielê lipca ko³o budynku szko³y oraz ca³oroczna mo¿liwo¶æ przeja¿d¿ki tradycyjnymi pojazdami konnymi – saniami, doro¿kami i fasiongami.

Opracowanie: Skawski Stanis³aw


::: wiêcej zdjêæ ko¶ció³ka

O TYM, CO BY£O O PONICACH O SOBIE ZAPRASZAMY